Träna styrka och bli snabbare på Vättern

Styrketräning för cyklister

Träning212 sidor styrka. Boken "Weight Training for Cyclists" av Ken Doyle och Eric Schmitz innehåller på 212 sidor lättläst engelska övningar i gymmet eller hemma som ger tre vinster varav en överraskar.

Målet är att skapa styrka genom övningar för arbetande muskler: sätesmuskel - knä - lår och stödjande muskler: bål - nacke - armar. Allt är samlat i säsongsanpassade fyraveckors träningsscheman. Och målet är styrka som ger tre vinster för cyklister:

1. Starkare arbetande muskler ger ben som svarar snabbare på fartväxlingar och klättrar bättre.

2. Starkare stödjande muskler avlastar dom arbetande musklerna i benen som kan fokusera på vad dom är bäst på alltså pedalarbetet.

3. Starkare arbetande muskler ger också piggare ben. Att styrketräning skapar uthållighet kommer som en liten överraskning. Men det finns en rad studier som visar att styrketräning - tung med få repetitioner - gör att musklerna kan jobba effektivare och tiden till utmattning blir längre vilket gäller i alla farter inte bara nära max.

Styrketräningen kan visserligen till stor del köras på cykel men boken "Weight Training for Cyclists" är en genväg till snabbare resultat och dessutom kan omväxlingen i träningen vara nyttig mentalt samtidigt som styrketräning med fria vikter ur hälso- och må-bra-perspektiv helt klart är ett plus bl.a. för att motverka benskörhet.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.