Ted Ås kommer under veckan ge oss exempelträning att slänga in i vardagen

Hugg träningen i farten

TräningVår artikelserie om bästa tipsen går vidare. Idag träffar vi Ted Ås. Elit-triathleten som ser hur arbetetslivet kräver mer och mer. Det är vi motionärer vana vid och för att visa hur han får ihop det har han lovat lite extra i dagboken i veckan.

2005 knep Ted sitt första SM. Idag har han filosofin att:"Träningen får man hugga i farten och skall helst vara så effektiv som möjligt". För att inspirera välkomnar dig att köra en copy-paste på hans träning. Om inte i fart så i upplägg. Men först lite frågor om livets stora frågor.

Det här med arbete och träning?
Det är viktigt med olika inslag i livet. Att ha något annat att tänka på ger mer fokus på idrotten samtidigt som arbetslivet mår bra av lite avbrott då och då. Det är lite samma som med våra korta somrar. Det krävs en stor portion koncentration för att få ihop allt. Det är skillnad på 25 grader varmt och en mörk, blöt, Göteborgsk vinter. Men det kan vara en tillgång också.

Hur får man tid till träning?
Planering är helt avgörande. Beslut får inte ta för lång tid och sedan får man inte tveka. Det gäller att vara beredd. Ha träningskläderna packade och klara. Målet är att kunna träna varje dag och sedan gäller det att leta lucka och hugga. Nu när min träningstid har minskat kraftigt så tänker jag t.ex. mycket tröskel.

Vad finns egentligen att säga om januari?
Det gäller att hålla lite i hatten så man inte kör igång med för mycket träning. Bra att ha lite progression kvar till vår och sommar. Annars är man som bäst i april då det är ont om tävlingar.
Vintern ett ypperligt tillfälle att jobba med teknik. Det finns väldigt mycket mer fart att hämta i teknik än i fysisk träning när man väl har en stabil grund.

Finns det en tanke bakom varje pass?
Japp, varje pass är ju en del i att bli bättre. Antingen om det handlar om lätt återhämtning eller att pressa styrkan och syreupptagningen. En plan kan också födas under passet. Känner man sig pigg så är det inte fel att utnyttja det och fräsa på. Är man sliten och trög kan man antingen få köra en lång uppvärmning eller så blir det helt enkelt ett lätt pass.

Triathlonfokus då?
Fokus är att försöka få till en träning om dagen. Tröskel är inte fel. Gärna i kombination med bra teknik. I ett kortare träningspass så är det också lättare att hålla fokus på tekniken.
För löpning är det viktigt med kontinuitet för att undvika skador. I simningen förlorar man väldigt lätt vattenkänslan. Cykling är lite mer skonsamt. Där kan man ha en betydligt snabbare ökning i träningsmängd så det gör inget om det blir mindre av det så här års.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.