Nu är det triathlon som gäller!

Nu efter jag har lagt Vasaloppet bakom mig har jag ett tag kunnat jobba på att hitta tillbaka i form i mina 3 grenar; simning, cykling och löpning. Optimistisk som jag är, och med en erfarenhet som har sagt mig att det sällan tar mer än några veckor att komma i bra form, trodde jag att jag vid det här laget skulle berätta att vägen var spikad fram emot en ny vinst i Motala. Men tyvärr ser det inte fullt så enkelt ut.

 

Det känns utmanande på två fronter. Dels på grund av mycket jobb, och dels på grund av dålig återhämtning.

 

Det går så himla bra med mina varumärken HUUB och HumanSpeed, att jag har fullt upp med kunder, möten, klubbarrangemang, föreläsningar osv. Detta är ju inte på något sätt trist, men ändå något som gör det svårt att hinna med tillräckligt med träning, och att överhuvudtaget få någon struktur i denna begränsade träning. Under många år var träningen min absolut första prioritet, och allt annat fick vika för detta, även familj, vänner och andra uppgifter. Om inte jag passade min träning var det knappast lönt att sysla med media, sponsorer, tävlingsplanering osv, och min familjs ekonomi var beroende av att jag gjorde bra träning och tävlingar. Träningen var basen som allt annat vilade på. Gjorde jag detta bra gick det andra i regel bra också. Det var till och med så att träningen påverkade mitt humör och min energi ganska rejält, så att jag visste att när träningen funkade, hade jag energi att vara en bra man och far, medan om inte träningen gick bra – eller jag tex hade skador – då led även andra delar av mitt liv under detta. Därför var det viktigt att ha fokus på att se till att träningen alltid var på toppen.

 

Så är det inte riktigt nu längre. Eftersom jag inte ska leva på mina idrottsliga resultat, spelar det mindre roll hur det går, och därmed påverkar det resten av mitt liv i mycket mindre grad. Detta till trots vill man ju helst kunna köra på som sjutton och känna sig som en på arton. Det kan jag dock säga att min kropp inte just gör under denna vinter och vår. Kroppen har inte riktigt kunnat återställa sig 100% efter mina bekymmer med revbenen under vintern. Det har känts som att kroppen inte har responderat på de stimuli den har fått. Återhämtningen har varit klart försämrad och ofta har jag vaknat på morgonen efter en dag med kanske endast en timmes träning – och ändå känt det som att jag hade tränat 6 timmar. Det är jobbigt för en kille som har varit van att återhämta sig på bara några timmar från långa och hårda träningspass. Men det är förmodligen inte så ovanligt när man är på väg emot 40år. En del är något man får vänja sig vid, men jag hoppas trots allt att det kan bli en del bättre igen, även om jag inte förväntar mig att nå tillbaka till så som det var för några år sedan.

 

Jag försöker att få till ca 2 pass av vardera simning, cykling, löpning och styrka i veckan. Enstaka veckor har jag lyckats med det, och kanske till och med sprungit 3 gånger, men desto oftare har jag bara hunnit med ett simpass och/eller bare ett cykelpass. Styrketräningen är jag väldigt noga med att hålla, eftersom jag vet att den har stor betydelse för att jag ska klara av övergången från världsklass till supermotionär utan följdskador. Kontinuitet i löpningen är också otroligt viktigt om jag ska undvika skador. Simning och cykling är inte lika avgörande, men självklart vill jag helst hitta en bra form i alla grenar innan det bär mot Motala om 7 veckor. Det finns fortafarande mycket ”Room for Improvement”, som man säger på engelska.

 

Jag vet att det är farten i träningen som jag absolut måste ha med flera gånger i veckan om jag ska hinna komma i bra form. Jag måste helt enkelt köra tuffa intervaller eller fartlek flera gånger i veckan, när jag samlat sett kanske bara tränar 5-10 timmar i veckan. Till exempel har jag flera gånger kört ett löppass som tidigare har funkat väldigt bra för mig. Det är en fartleks-serie på 8-14km, där jag jämt växlar mellan en hård kilometer och en halvhård kilometer, utan vila. För några år sedan kunna jag ligga på ca 3.00-3.10 på de hårda och 3.20-3.30 på de ”lätta”. Dvs att jag passera milen på ca 32-33min. Nu går det något saktare, kanske ca 3.15-3.25 respektive 3.40-3.50 per km. Men det är en typ av träning som jag tycker förbereder mig bra på triathlonlöpning oavsett distans.

 

Denna söndag kör jag min första lilla triathlontävling för säsongen – Herlev Olympic Triathlon i Köpenhamn. Det är 1500m simning i 50m bassäng med våtdräkt, 40km Tempocykling på platt och rak bana, och till sist 10km platt löpning. Det är aldrig riktigt lätt, men det verkar som en bra nybörjar-tävling. Så det blir en lagom säsongstart för en gammal räv. Ska bli spännande att se hur illa det står till. Jag kommer att länka till resultaten via min Facebooksida www.facebook.com/TrinordicByRasmusHenning  

 

Ha det gottJ.å illbak??tt ne fjag hoppas trots allt att det kan bli en del bick det andre i regel bra också. Men inte tv

. Se på www.trinordi

1 kommentarer till inlägget

Mikael Frentzell
1974 • Limhamn
#1
10 maj 2014 - 12:54
Undrar vilken typ av styrketräning du syftar på - blir nyfiken!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.