Test #1: Hur stor skillnad är det på en Tempo- vs Aerohoj?

- Varning för nörderi på hög nivå, så ni som ej gillar siffror kan sluta läsa här!


I tisdags körde jag klubbens första träningstävling, som var 10 km tempo, vilket fick mig att minst sagt bli nyfiken på hur pass mycket jag skulle kunna tjäna i tid på att sätta mig på en tempohoj.

För jag är 99,9% säker på att jag producerade mest watt/kg, men var exakt 60 sekunder efter vinnaren. Nu blev jag förvisso snabbaste icke-tempo-hoj, så min prestation får anses som mer än OK.

Hur som helst, efter tävlingen fick jag erbjudandet att prova en klubbkompis tempohoj och den chansen togs omgående!

Cykeln jag fått låna är en Scott Plasma som under första passet rullade på 24 mm lågprofilshjul då jag ej fick på mina kolfiberhjul (dom får ej plats). Så cykeln som helhet är alltså inte i tävlingsutförande. På mig hade jag min vanliga utrustning när jag cyklar LVG, så även där finns det förbättringspotential för att spara dom där sista sekundrarna.

Jag har cirka 460 mil (eller rättare sagt 150h, då milen fram till början av mars var på trainer) loggat med effektmätare, med min Scott Foil/Scott CR1, så har en ganska bra databas för hur jag ligger till på landsvägen sett till watt på en specifik puls och vad det kan tänkas bli för fart på mätaren.

Scott Foil Premium: (specs likt bild ovan)

Sagerstempot: 10 km med vändning vid 5km (så 50/50 gällande medvind/motvind)

344 NP

166 bpm i snittpuls

EF: 2,07 (NP/snittpuls)

39,3 km/h i snittfart (36,7 ut/43,2 hem)

- 99,9% av tiden kördes i bocken så aero som det bara gick.

 

Scott Plasma: (tempostyre + lågprofil + ingen tempo-gear)

Sweetspotintervall #1: 24 km med vändning vid 12 km (så 50/50 gällande medvind/motvind)

301 NP

146 bpm i snittpuls

EF: 2,06 (NP/snittpuls)

38,7 km/h i snittfart (32,1 ut/47,9 hem)

- 95% av tiden i tempo-pinnar

 

Kommentar:

10 km tempo på min aerohoj i tisdags var bra nära mitt max, för rent pulsmässigt fanns det mer att ge men i övrigt så kändes det som att jag trampade för glatta livet (sparade lite för mycket på krutet i motvinden).

Hur som helst är nästan 40 km/h över 10 km på en icke-tempohoj inte fy skam. Men redan på min första intervall på tempohojen ser man hur pass mycket jag sparar!

Nu cyklade jag ju mer än dubbelt så långt och inte alls så högintensivt med tempohojen, men jag har ett EF på 2,05-2,07 vid ~350W med pigga ben på min aerohoj, så får alltså ut lika mycket "watt per bpm" vid en puls på 20 bpm lägre.

Vid 146 bpm får jag normalt ett EF på omkring 1,9 på min aerohoj, vilket då gör att jag är 8% effektivare på tempohojen.

Går man upp lite i intensitet och tex kollar på en intervall i motvind på tempohojen ifrån igår, så fick jag 318NP @ 149 bpm vilket då ger ett EF på 2,13. Turligt nog är det exakt denna snittpuls jag hade på mitt sista varv på Östgötaloppet där jag cyklade helt solo och det slutade på 303 NP vilket då ger ett EF på 2,03 vilket i sin tur gör att jag är 5% effektivare.


Slutsats:

Nu har jag ingen som helst aning om vad mitt FTP är på en tempohoj, men skulle vi anta jag kan hålla samma watt (334) i 60 minuter så ser jag följande scenario.

10 km @ 39,3 km/h helt aero kräver 313W på min vikt på en linjeräser, så jag förlorar alltså 31W eller 9,9% då jag behövde 344W enligt exemplet ovan.

Tec så ska 301W ska ge snittfarten 38,7 km/h, vilket är exakt vad jag hade på 24 km med tempohojen både gällande watt och km/h. Så jag är alltså skapligt aero (med hjälm, aerodräkt, heldisc osv sparar jag MYCKET watt).

344W helt aero skulle ge snittfarten 40,7 km/h, vilket då skulle betyda att min tid på 10 km skulle kapas ifrån 15:15 till 14:40, så jag förlorar alltså rent teoretiskt 35 sekunder. Min Scott Foil ska spara cirka 45 sekunder över 40 km jämfört med min Scott CR1, så är kanske inte helt orimligt att anta att vinsten med tempohoj är väldigt mycket större?

Hurvida detta stämmer eller ej, kan jag aldrig få reda på då jag inte kan cykla två cyklar samtidigt. Det jag däremot kan göra, är att göra fler testar så kanske återkommer i ämnet ;) 

 

 

8 kommentarer till inlägget

1968 • Nyköping
#1
17 april 2015 - 19:15
Bara lite nördigt :)
Som man säger "det kostar att ligga på topp"
1984 • Nyköping
#2
18 april 2015 - 14:26
Skaplig skillnad där ja!
Sparar dock mera på att köra linjeracer i klunga ;)
Magnus Billberger
1968 • Falun
#3
20 april 2015 - 17:57
Måste ju bara kasta in liggracern Troytec Time Trail i ekvationen: http://troytec.de/PRODUCTS/TIME-TRIAL,158,0,4,334.html
Matthias König snittade 37.786 på sin dito (distans 100 km) och vann därmed VM förra året.
Jacob Toxen-Worm
1985 • Gråbo
#4
20 april 2015 - 18:44
Min kommentar till den Foil!:) https://www.youtube.com/watch?v=msQPHxTUgzI
1985 • Halmstad
#5
21 april 2015 - 07:13
Underbart nörderi. Läste en studie som undersökt skillnaden mellan tempo och landsvägscykel och minns jag inte helt fel var skillnaden just 8% där.

Hur som helst, kul läsning. Fortsätt testa :)
Janne Österman
1967 • Malmö
#6
21 april 2015 - 15:45
Jag röstar för Scott Foil med tempopinnar (t.ex. Profile T2+) med optimerad position på cykeln samt övrig tempoutrustning. Jag tror inte skillnaden mot Plasma blir några 8% då inte...
1984 • Nyköping
#7
21 april 2015 - 20:59
@kari: Haha, så sant som det är sagt!
@Emil. Hehe. Japp, men par- och/eller lagtempo är ju det bästa av båda världarna ;)
@jacob: Haha :D
@Tommy: Jasså, vilket sammanträffande :) Tusen tack och räkna med det!
@Janne: Tyvärr har jag zipp's sl-70-aero = ej plats för att få på ett par tempopinnar utan att modifiera styret då det ej finns någon rund del att färsta i: http://zipp.com/bars/sl-70-aero/
Janne Österman
1967 • Malmö
#8
22 april 2015 - 09:10
Fina siffror och kul nörderi. Jag ska delta i tempolopp med (aero) lvg-cykel på lördag, och tempopinnar då. Jag tror att det inte är cykelns fel om jag inte vinner, men kanske bra att ha något att skylla på :)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.