Vasacoachen

Variera rullskidträningen och bli bättre förberedd till vintern

Variera din rullskidträning och kom bättre förberedd till vintern.

image

På rullskidorna har du alltid fäste även om du inte har en optimal teknik. På vintern handlar det till en viss del om rätt valla, men framför allt krävs det en bättre teknik för att inte få tjuvsläpp.

“Fan va skidan slinter hela tiden, jag tappar tid, rygg och humör!!!”

Om du vill motverka dåligt humör är det en fördel att träna upp mer styrka och stabilitet i mage/bål/rygg och dessutom öka uthålligheten i höftböjaren. För att få fäste mot snön, måste du kunna fördela kraften genom kroppen/benet/foten samt åka med en bra tygndöverföring.

image

Här ser ni en gammal bild från mitt Vasaloppet 2013, där jag faktiskt bjuder på en hyfsad fin teknik. Stolt hållning med höften relativt lång fram och dessutom med en lätt vinklad överkropp, vilket ger en bra kraftfördelning genom kroppen.

Träningstips:
Åk rullskidor i varierad terräng, håll dig inte enbart till flack stakåkning! Hitta mer kuperade rundor där du får jobba med hela kroppen. Åk utan stavar, på så vis tränar du balans, stabilitet och koordination. Kolla filmerna här nedan

 

Alla kan Diagonala på rullskidorna

Jag kör en bra teknik övning genom att diagonala på rullskidorna.

Lägg tid till teknikträning, då blir vintern roligare!

Vill du också lära dig att åka och samtidigt utveckla din teknik?
Tveka inte hör av dig!

vasacoachen@hotmail.com
tel: 0705 50 87 09

http://vasacoachen.nu/

Vasacoachens målsättning är att ge dig de bästa förutsättningarna inför den kommande vintern.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.