Vasacoachen

Vasaloppets banprofil

Tidigare har jag skrivit om den mentala uppladdningen och hur dina känslor, tankar och inre bilder påverkar den faktiska prestationen.

Nu ska vi åka genom Vasaloppet med hjälp av våra tankar

image

Visualisera = Se dig själv i bilder (mentala föreställningar). Du lär dig att skapa positiva erfarenheter av en upplevelse du egentligen har framför dig.

Starten:
Ta det lugnt, följ ryggen och ha blicken högt upp. Här gäller det att se vad som händer framför dig. 

Backen:
Oavsett vilket led du startar i blir det trångt. Du kommer vara som ett plåster på den som är framför. Om du står långt fram och jagar en bra slutplacering så är det här du ska våga gasa upp i en bra position. Men för de flesta är det är inte i backen ditt Vasalopp avgörs, spara på istället på din energi. Följ strömmen, håll koll på din utrustning och stavarna nära kroppen. 

image

Smågan (11 km) - Mångsbodarna (24 km).
När du har bestigit backen och kommit upp till Vasaloppets högsta punkt möts du av den vackra morgonsolen. Trängseln, nervositeten och den illaluktande bajamaja doften från startgärdet har släppt. Här kan du äntligen åka i ditt tempo. Hitta rytmen, hitta en bra klunga för här uppe på myrarna är det lättåkt. 

Mångsbodarna - Tennäng - Risberg (35 km)
Efter Mångsbodarna är det en skön utförsåkning ner till Vasaloppets lägsta punkt, köldhålet Tennäng. Därefter börjar stigningarna upp till Risberg. Här kan den eventuella tröttheten smyga på. Om inte så rekommenderar jag att du följer din rytm även om du känner att energin är på topp. Här är det många som har bränt ut för mycket onödiga krafter, även jag. Strax innan Risbergskontrollen kommer de omtalade Risbergsbackarna.

 Så här kan det se ut om vädret är på topp

image

“Efter nästa kontroll har jag snart åkt halva loppet!”

Risberg - Evertsberg (48 km)
Efter Risberg börjar det bli lite mer upp och ner. Det är inga jättebackar, men det är helt klart så pass kuperat att det kan upplevas som berg. Nu har du varit ute över 3 mil och du börjar nu närma dig Vasaloppets hälft. Strax innan Evertsberg efter sjöarna, är det en lättare, längre stigning fram till kontrollen. Men väl framme, så kan du belöna dig med en rejäl dos av energi. 

Mindre än halva loppet kvar nu!

Evertsberg - Oxberg (60 km)
Efter Evertsberg har du en lång och skön utförsåkning ner till vägundergången, Björnarvet och Vasslan. Här brukar det vara gott om folk och privata klubbkontroller så här finns det mycket energi att ta in, vilket kan behövas. Nu närmar du den berömda Lundbäcksbacken. Håll höger och ta det lugnt, om du är pigg kan du ta många placeringar här. 

image

Ibland går det lite för fort, så tar det lugnt

Oxberg - Hökberg (71 km) 
Efter Oxberg får du platt terräng blandat med några småbackar förbi Slalombacken i Gopshus. Tröttheten kommer mer och mer, men du är mentalt stark. Precis innan Hökberg får du en lättare slakmota uppför till kontrollen, där det oftast bjuds på en gel.

Hökberg- Eldris (Bara 9 km kvar!)
En lättare, längre nerförsbacke sen relativt platt åkning till Eldris. Denna del av lopp bjuds du på flera olika kontroller med härlig stämning. Bjud på ett leende så får du flera tillbaka. Vågen brukar vara populärt här. 

*Eldris - Mora (De sista 9 kilometerna)
Lättåkt med några småknixar. Om du är pigg kan du ta många placeringar här. Du kör förbi Hemus skidstadion, Moraparken, Campingen, du ser klockstapeln. Du kör över älven, du svänger vänster in mot upploppet, du kör förbi kyrkan, du stakar dig över upploppsbacken, du ser målet!!  Njut, ta in publikens jubel, kör över mållinjen och bjud på ett segervrål. 

Så här såg min målgest ut sist jag passerade mållinjen i Mora 

 läs om det loppet här

image
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.