Vasacoachen

Vill du prestera bra på Göteborgsvarvet - här får du 3 nyckelpass

Snart bara 5 veckor kvar till folkfesternas folkfest, hur går det med träningen?

 Jag har kommit igång med löpning nu och förra veckan blev det 3 längre olika pass mellan 80-100 minuter. Från och med nu ska jag ha minst ett intervallpass/veckan fram till Varvet. Idag kommer jag trotsa skitvädret och springa ut till jobbet, vilket är 18 km havslöpning. På fredag är planen att köra banintervaller, 5x 4 minuter och sen till helgen (söndag eller måndag) hoppas  jag på ett lugnare långpass med trevligt sällskap.  

Vill du prestera bra Varvet - här har du 3 nyckelpass

  1. Långpass mellan 14-18 km
    Variera underlaget, gärna lite kuperade stigar i skogen. Börja spring i snacktempo för att senare öka till din tänkta tävlingsfart sista 20 minuterna.
     
  2. 4st 4-8 minuters intervaller med 2 minuters vila
    Spring intervallerna på relativt platt underlag och ha ett tempo som inte är långsammare än din tänkbara tävlingsfart. Glöm ej uppvärmning och nerjogg.
     
  3. 7-10 km snabbdistans på asfalt.
    Börja lugnt i 10 minuter sen springer du i din tänkta tävlingsfart. Därefter 10 minuter nerjogg.   
image

Så här glad var jag vid Götaplatsen förra året - ja eller i alla fall när kameran dök upp.

Varvet resultat genom åren:

2011: 01:47:36
2012:  01:47:39 
2013:  01:45:25
2014: 
01:41:08
2016:  01:34:55

2017: Målsättning sub 90 minuter

Mental uppladdning - Börja redan idag

 

 

 

 

 

 

image

“Tänk positivt och se framåt”

Detta är en av de vanligaste klyschorna inom idrotten, men också en av de mest betydelsefulla. Tror du inte på det du ska göra, då har du redan innan start en lång uppförsbacke du ska bestiga.

Self-talk  = Prata med dig själv i korta fraser och använd tankestopp: Få fram alla positiva tankar, känslor och ta åt dig alltihop.

“Jag är bättre tränad än någonsin” “Jag har gjort detta förr” “Det här kommer bli grymt roligt” “Över 60 tusen, jag är en av dom”

När det dyker upp någon oro, rädsla eller något annat negativt, sätt igång med de positiva snacket/tänket igen.

Visualisera = Se dig själv i bilder (mentala föreställningar). Du lär dig att skapa positiva erfarenheter av en upplevelse du egentligen har framför dig.

Banprofilen = Lär dig banans terräng och hur kontrollerna är utspridda.

Varvsvinnaren Mats Erixon visar dig banan:

Kolla här.

Mer tips och råd hittar du på http://vasacoachen.nu/

 

1 kommentarer till inlägget

1977 • Karlskoga
#1
12 april 2017 - 13:17
Man kan ta hjälp av "The Pacing Project" också: http://thepacingproject.com/

Välj "Goteborgsvarvet Half Marathon" i steg 4. Select Goal Race.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.