Vasacoachen

Börja din mentala träning idag!

Tänk positivt och se framåt”

Detta är en av de vanligaste klyschorna inom idrotten, men också en av de mest betydelsefulla. Tror du inte på det du ska göra, då har du redan innan start en lång uppförsbacke du ska bestiga.

 

Self-talk  = Prata med dig själv i korta fraser och använd tankestopp

 

  1. “Jag är bättre tränad än någonsin” 
  2. “Jag har åkt rullskidor i regn och motvind” 
  3. “jag har åkt seedningslopp i grisföre”  

Visualisera = Se dig själv i bilder (mentala föreställningar). Du lär dig att skapa positiva erfarenheter av en upplevelse du egentligen har framför dig.

image

Bromsa, se tillbaka och minns de allra tuffaste träningspassen. Det är där du har motivation att hämta!   

Jag tog min mentala träning till en ny nivå inför 2014 års Vasalopp. Då hade jag som mål att åka in på medaljtid, vilket innebär 50% efter segertiden.Jag skrev upp fraser som jag rabblade upp (både tyst och högt), jag visualiserade hela Vasaloppsdagen (från morgon till omklädningsrummet efter målgång) samt att jag åkte loppet och pussade medaljen mentalt (efter några gånger kände jag faktiskt den kalla medaljen mot mina läppar). Dessutom jobbade jag med tankestopp, vilket innebar att jag satte igång de här positiva fraserna, så fort någon oro, rädsla eller något annat negativt kom upp. 

Läs min berättelse från 2014 års Vasalopp och hur jag aktivt jobbade med mina tankar under loppets gång. 

image

Jag kan fortfarande tänka tillbaka till samma känsla och hitta smaken av den kalla medaljen än idag. Däremot pissrännan här bredvid har jag glömt…

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.