@tommy.ultra.runner

Rehab och åter rehab

Som ni kanske minns så pajade vänsterknät överraskande efter endast en dag på Sandsjöbacka Trail. Diagnosen blev Runners Knee, löparknä. Det gick rätt så bra att få ordning på men i min iver att rehab:a väl så lyckades jag överanstränga höger hälsena (ja, samma som bråkade lite lätt veckan innan Sandsjöbacka) p.g.a. överdrivet många excentriska tåhävningar... Trodde inte en kunde köra för mycket tåhäv men det är uppenbarligen fullt möjligt ;)

Hälsenor

Hur kunde det bli så? Enkelt! Det kändes ju så bra - så jag körde på. Stenhårt! Men det slutade alltså med att jag får köra rehab p.g.a. rehab... Det var ju inte riktigt så jag hade planerat.

Smith

På bilden en Smithmaskin, perfekt för bl.a. tåhäv. I rimlig mängd :)

Hade ju tänkt att jag skulle få starta om löpningen ganska snart, men så blir det inte. Men skam den som ger sig. Det är bara att oförtrutet fortsätta. Jag kör en del enklare övningar på hemmaplan men det mesta får bli på Friskis & Svettis!

Crosstrainer

Favoriten är förstås crosstrainern, om en skippar de där spakarna att dra i så är det nästan som att springa, en härlig känsla trots att det är inomhus :)

 Marklyft

En annan mångsidig övning jag fått upp ögonen för är marklyft. Eftersom jag är så klen så kör jag med väldigt lätta vikter för att få till tekniken men hoppas snart kunna lassa på lite mer tyngd ;)

Ska också prova lite yoga på F&S, det ska bli en upplevelse, då det är helt nytt för mig. Har även testat på spinning men det är absolut inte min grej! Körde ett entimmas pass i fredags och efter det fick jag ett lättare ryggskott, som lök på laxen... Antagligen för att min rygg inte är vad vid att krumt sitta lutad över ett styre...

Det som närmast väntar i löparväg är Transgrancanaria 64 om mindre än tre veckor. Om sanningen ska fram så är det väl just nu tveksamt om jag kommer till start... Och det är förstås jäkligt synd, men med tanke på vad som väntar i vår är det nog klokast att ta det lite vackert just nu. Har dock inte gett upp hoppet än så håll tummarna!!

2 kommentarer till inlägget

Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
#1
5 februari 2018 - 08:29
Bästa receptet för att få kroppen att hålla är tung styrketräning, kör en dag i veckan då jag lastar på rejält och kompletterar med några lättare styrkepass. Knäböj, marklyft och bänkpress är bra grundövningar som borde ingå i alla löpares träningsplan. Att du fått ryggskott av spinning är en indikator på att din bålstyrka är för dålig, magmusklerna ska stabilisera din kropp under spinningpasset. Jag kan också rekomendera corepass om de har såna på det Friskis&Svettis där du tränar.
1967 • Vänersborg
#2
5 februari 2018 - 09:12
Tack Lars för bra tips!

Just styrka är något jag slarvat med, ska villigt erkännas, eftersom det är så mycket tråkigare att styrketräna än att springa :)

Corepass har jag aldrig kört, ser att de har det på schemat här i stan, ska testa snarast möjligt!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.