Våga fråga varför!

Det är lätt att bara fortsätta sin träning i samma hjulspår som alltid. Fast man många gånger borde fråga sig- Varför tränar jag just detta eller denna typ av pass? Ofta beror det nog att man inte har någon direkt träningsplanering som gör att man bara kör på. Har du som mål att cykla vätter runt nästa år så gör redan nu en plan för hur din väg ditt ska se ut. Det absolut bästa är ju givetvis att  träna grenspecifikt man bara kan men det kanske är svårt att cykla ute i vinter om man inte har rätt utrustning. Nu är det dock ingen fara på taket bara för att du saknar vinter cykel, alternativ träning är inte att förakta.

Tid är för många oxå en bristvara så även där krävs många gånger planering för just du ska få tid till din träning. Att pressa in träningspass lite då och då ger dig ingen struktur på din träning och då är det lätt att hamna i samma hjulspår igen. Om du där emot sätter fasta träningstider utifrån ditt tids schema så vet du vad du ska träna just idag.

Att ha en träningskompis med samma mål som du har gör det oxå lättare att komma iväg till träningen. Den sociala biten av träningen är i alla fall för mig en stor bit, för visst är det roligare att vara fler när man tränar.

Läs om olika övningar, ta till dig tips om pass. Det är kanon, men analysera och tänk till innan du praktiserar dom. Ha dock i åtanke bara för hur kul en övning än må vara och hur bra den än är för din kompis kanske det inte är rätt övning för dig. Den behöver inte vara fel men inte heller bra för dig. Glöm inte att då och då revidera din träningsplanering, fråga dig- Vart är jag på med min träning? Behöver jag träna mer benstyrka ? mer core? En träningsdagbok gör det lättare att följa din utveckling och göra justeringar i din planering.

Så fråga dig själv VARFÖR ofta i din träning, du kommer ha nytta av det

Vi ses på cyklarna

Claes

 

 

 


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.