Löpning Kom igång 2 inlägg 1484 visningar

Inte riktigt nybörjare

M
1988 • Göteborg
#1
6 november 2017 - 00:11 (Redigerad 6 november 2017 - 00:17)
Gilla  
Hej!
Jag drar nu igång löpning, mest ur måbra-synpunkt. Ingen plan på att gå ner i vikt. Jag vill öka konditionen, komma ut mer men framförallt för att hantera min ångestproblematik. Har ett tag tyckt det varit riktigt jobbigt med pulshöjande aktiviteter då det triggat ångesten rejält men det börjar bli bättre nu och jag vill hålla det i schack.
Jag jobbar med ångesten på annat håll med så behöver ingen diskussion angående det.

Är 29 år, 168 cm, typ 64 kg kanske. Förskollärare så rör mig en del på jobbet. Har hund så går ca 1 mil om dagen i snitt. Har haft häst i många år och jobbat med hästar tidigare, tunga lyft mm, tränat med hästarna på så sätt. Alltid varit vardagsrörlig.
Tränar även lite hemma, både yoga men även hantlar ect och andra övningar för att träna bla bål och rygg pga jobbet (1-3åringar är inte så långa och behöver mycket hjälp, vilket rygg och ben känner av). Får upp lite puls på detta med såklart.

Dock aldrig "tränat" nån annan sport eller så, har löpt i omgångar men annat kommit emellan. Har en höft som bråkat pga snett bäcken från två hästolyckor, men den verkar vara typ bra nu! Har gått hos osteopat mm.

Nu till saken:
Tycker det är svårt att hitta typ träningsprogram som passar mig. Det finns uppsjö av träningsprogram för nybörjare , typ "gå från soffpotatis till att klara 5 km / milen på x antal veckor".
Eftersom jag går ganska mycket till vardags så blir jag uttråkad av att börja nybörjarpass där det är mest springa och gå blandat. Det blir liksom för lätt.
Men jag anser mig ändå inte vara "vältränad" även om jag ifs vardagsrör mig en del, då många andra träningsscheman är anpassade till "van motionär". Är jag van motionär?

Har småsprungit med hunden på promenad i några år men den är äldre så vi går mest i raskt tempo numera.
Har smått joggat nån månad tidigare och har nu i ca 4 veckor tänkt mer "löpning" 2-3 i veckan. Har inte med hunden nu då jag vill att detta ska vara min stund. Vi promenerar så mycket ändå och det är god uppvärmning.

Jag har tyckt jag kört lugnt och istället tänkt tid, och inte tid i att jaga en viss tid eller tempo, utan bara typ "se hur långt jag kommer på 15 min" (utöver uppvärmning ect) för att ha rört mig mer aktivt en längre stund och få upp pulsen. 15 min kändes lite så jag ökade tiden. 20, 25 och har nu testat 30, vilket kändes bra. 30 kändes som lagom tid, det var en skön tid att vara ute. Jag kom 5 km på 30 min utan problem.

Men tänker nu att det säkert inte är sunt att bara dra igång 30 min löpning a la 5 km, flera gånger i veckan, så hur ska jag tänka nu? 20 min pass? Olika tempon? Intervaller?
Jag går ju fortfarande ca milen varje dag med hunden.

Är väl massa som min kropp behöver vänja sig vid nu när jag inte längre går utan belastar kroppen annorlunda. Vill inte gå för fort fram och skada mig. Har inte fått ont hitills.
Tack för svar!
Oldboy
1952 • Danderyd
#2
6 november 2017 - 00:49
Gilla  
Så van du är att gå raskt med hunden och röra dig i allmänhet tror jag det räcker att vara uppmärksam på om du börjar få ont eller känna dig sliten, inte ha lust att springa osv. Tror mycket väl du kan springa 30 minuter i alla fall 2 ggr/v utan större risk för skador bara du inte har för bråttom. 5km på 30 minuter är bra för en "nybörjare" men inte alltför tufft för en person som är van att röra sig, bara det känns lätt, spring så att det känns behagligt.
Efter 3 veckor kan du springa mindre den fjärde veckan och känna efter hur kroppen mår. Vill du sen öka på tiden eller springa tre gånger i veckan eller varannan dag tror jag det går bra också, fortsätt bara att ta en vecka med "halv vila" ungefär en gång i månaden. Att springa kan vara riktigt meditativt och är ofta bra för själen, lycka till med din egentid!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.