Eva Nyström, Richard Gunnarsson, Eva Fridman, Martin Yttring och Mathilda Piehl ger sina bästa kom ingång-tips

Bästa tipsen II

TräningBästa tipsen serien fortsätter idag med en världsmästare, en medledistansare, en tränings- och skadeexpert, en klassisk elitmotionär och en nörd. Vi känner dem som; Eva, Richard, Eva, Martin och Mathilda.


Eva Nyström - Världsmästare i duathlon som inte tvekar för vintersport

Hur får man kontinuitet?

Sätt realistiska mål, t.ex. att springa en mil under en timme. Skaffa ett träningsprogram att följa så du inte börjar för hårt. Annars är risken att du inte orkar mer en 1-2 månader innan du "ger upp".

Bättre att skynda långsamt och fortsätta träna under en lång tid!

Richard Gunnarsson - 800 löpare på college i USA

Vilka mål skall man sätta?

Sätta upp mindre mål. För stora mål från början orkar du kämpa för ett tag men sedan tappas motivationen och då blir det ofta pannkaka och dåligt samvete istället. Därför är det bättre att sätta upp mindre mål och känna att du klarar.

Sen är det bara att stegra successivt.

Eva Fridman - träningshårding som vet det mesta om skador

Vad är viktigast från start?

KONTINUITET! Köra korta pass ofta för att få till en rutin. Se bara till träningstiden och stirra dig inte blind på distanser, farter eller vikter. Bättre med t.ex 30-40 min tre gånger i veckan. Annars riskerar du skador.

Efter några veckor kan du öka. Antingen antal pass ELLER träningstiden. Plussa INTE på båda samtidigt.

Martin Yttring - springande och simmande elitmotionär

Hur skall man motivera sig?

Låt det mogna fram. Viljan måste komma från dig själv och inte yttre krav. Du måste vilja träna. Så när du bestämt dig kan du anmäla dig till en tävling eller en utmaning som får dig att vilja köra.

Sen finns det massor av bra klubbar och grupper man kan köra med. Leta runt och hitta ett gäng du trivs med. Det förhöjer såväl motivationen som träningsglädjen.

Mathilda Piehl - cykelfantast och nörd

Hur göra?

Hooka upp med en kompis, sätt upp ett gemensamt mål. Det blir lättare när man kan turas om att peppa och deppa. Sen kan du alltid sitta å kika i andras träningsdagböcker. Kan vara värsta sporren.

Behövs det mer kan du alltid dyka in i en butik för att få snacka lite prylar och få inspiration. Det piggar upp.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.