Ett nytt träningsår

God fortsättning på det nya träningsåret 2014!

Varje nyårsafton är det många som högt och tydligt lovar nya stordåd under det kommande året. Man ska springa Marathon, Ultror eller tvärs över Sahara - allt börjar med att man tränar som en besatt under de första veckorna för att under februari märka av detta såsom överbelastningsskador i hälsenor, knän och höfter. För att undvika detta som alla andra drabbas av så har vi tre bra tips för er som ännu inte blivit träningsnarkomaner:

1) Du kan inte börja springa förrän du har lärt dig att krypa är ett gammalt beprövat och även mycket sant uttryck. Med detta menar vi att du inte kan börja träna för hårt till en början, utan måste börja i låga träningsvolymer, 10 armhävningar eller en 10min joggingtur kan vara tillräckligt beroende på din tidigare träningsnivå - något som går så snabbt och är så enkelt att det inte finns någon ursäkt som kan hindra dig från att få din dagliga träningsdos.  Så fort som du har tränat en 6-7 gånger så har du skapat dig själv en hälsosam vana - då kan du långsamt öka tid, antal eller distansen som du tränar.

2) Använd en del av vardagen som redan är en vana och lägg in din träning just efter detta. Vilka av dina existerande vanor kan du förlänga eller göra om till träning? Kan du kliva av bussen en hållplats tidigare? Har du ett befintligt pass du kan förlänga?

3) Övning ger färdighet - ytterligare en gammal klyscha som verkligen stämmer. Skapa hållpunkter i din vardag som gör att du behåller din nyligen skapade rutin, berätta för några vänner och bekanta om ditt nya mål och våga be om deras hjälp för att du ska klara av det, fyll i din träningskalender varje dag med dina nya träningspass och belöna dig själv vartefter.

Ju mer du tränar desto snabbare blir det en del av din vardag.

Lycka till med ditt träningsår 2014 önskar Jonas och David på Napralogica

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.