Har du tappat bort rumpan?

Vilket nummer är du?


1. Kronisk tajta eller krampande vadmuskler. Du kör med foamrollern över vaderna regelbundet, men de är konstant stela och tajta.

2. Kroniskt stela eller krampande hamstrings. Du får regelbunden massage och foamrolling ger en viss lättnad, men stelheten återkommer tämligen omgående.


3 När du gör plankan, gör armhävningar eller knäböj, kan du inte utföra övningarna med rätt teknik.


4 Kronisk höft- / ländryggssmärta har gjort att du ofta går till naprapat, kiropraktor mfl för att få ländryggen justerad och masserad, men det ger ingen långsiktig lindring.  


5. Känner du dig som en 90-årig pensionär när du reser dig upp? När du ställer dig upp måste du placera händerna på låren för få hjälp att stå upprätt, och det tar en stund för kroppen att anpassa sig till denna stående upprätta ställning.


Om du känner igen dig i en eller flera av ovanstående scenarier så kan du ha inhiberade sätesmuskler. När dina Gluteus Maximus är hämmade (inte fungerar av någon anledning) kommer hjärnan att hitta ersättningsmuskler för att utföra sitt arbete. Om detta mönster tillåts vara kvar i motorkontrollcentrum så kommer dysfunktion och smärta att komma som ett brev på posten!

Massage kommer inte rätta det felaktiga rörelsemönstret; manipulationer av ländryggen kommer inte att åtgärda problemet, tunga knäböj kommer inte heller att lösa problemet. Korrekt bedömning av en specialist inom neuromotorik krävs för att ta reda på vilka muskler som felrekryteras för att utföra jobbet istället för gluttarna.

Vi på Napralogica är specialister på neuromotorik, dvs att hitta kompensationer som begränsar dig i ditt idrottsutövande eller vardag utan att behöva ge sig tillkänna i form av smärta. .Utan några farliga eller riskabla grepp så åtgärdar vi de felaktiga rörelsemönstrena och dina "gluttar" är snart tillbaka i sitt vanliga arbete och hjälper dig att springa snabbare och minskar risken för överbelastningsskador.

 

1 kommentarer till inlägget

1975 • Hässelby
#1
4 maj 2015 - 11:54
Det här är ju jag! Jag har till och med en exakt likadan "tiger tail" som på bild 1. Plankan är dock inga problem att göra, men det tror jag beror på att jag har starka muskler som kompenserar för bristen på kontakt med sätet - vilket naturligtvis också leder till att dessa ständigt överbelastas.

Jag jobbar på det, men att väcka sätet är inte en lätt sak har jag upptäckt.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.