Tar hjälp från proffsen

Den här våren har jag gått mycket på känsla gällande min träning.  Lyssnat på kroppen.  Det har för det mesta blivit att jag har sprungit eller tagit promenader. Tror jag endast har styrketränat en enda gång det här året. Vilket jag kände av när jag sprang långpasset den här veckan. Bålen var alldeles för svag för att orka hålla upp kroppen.

När jag har sprungit har det varit i lugnt tempo och kring 5-7 km har det blivit. Det är på slutet jag har ökat längden på sträckan.  Men nu är det mindre än en vecka kvar till ett lopp jag har tänkt springa. Har egentligen varit inställd på att inte springa det här loppet eftersom jag inte har tränat för det. Men för ca två veckor sedan så kände jag ”varför inte? Vad har jag att förlora?”

Så nu står jag här och har mindre koll på hur jag lägger upp träningen sista veckan inför ett lopp. Då vänder jag mig till bättre vetande personer och helt enkelt kopierar upplägget i Stora löparboken för kvinnor. I boken är det upplagt med ett pass korta intervaller och ett lugnt pass på 3 km innan loppet.  

Jag har inte bara planerat utan även hunnit med att träna. Tanken var idag att springa 60 min 7 min/km. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Att jag inte har ätit den mat som är bäst för min mage blev tydligt och det fick bli 4 km idag. Spar de 30 minuter som blev över till en annan dag.

Där hemma unnade jag mig 10 minuter yoga. Måste göra det oftare, är bara stel som en pinne. Det stramar över allt och det gör ont samtidigt som det är skönt.

 


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.