Första inlägg och starten på min jakt på 2:40

Hej!

Jag tänkte börja blogga en gång i veckan och skriva lite om min träning. Har ni några kommentarer eller frågor så finns jag alltid tillgänglig!

Jag är en 24 åring från Stockholm som älskar att träna. Jag har höga ambitioner och mål, och även om jag inte vet huruvida jag kan uppnå dem, tänkte jag i varje fall försöka! Jag håller framförallt på med triathlon och löpning, med en ambition om både Hawaii kval samt komma under seedningsgränsen för SM i marathon (2:40).

Jag tänkte här dela med mig av min träning varje vecka, samt uppdatera med resultat löpande. Min träningsfilosofi är framförallt Daniels inspirerad, med en del Canova inslag. Jag tänkte även ibland skriva lite kort om anledningarna till att jag gör specifika pass och vad de olika delarna i min periodisering går ut på.

 

Kort bakgrund: Efter att ha sprungit någon gån i veckan i några år, började jag för ca 1,5 år sedan ta träningen mer på allvar och satte igång med ett strukturerat löp/cykel/simprogram. Jag gjorde totalt omkring 8-10 pass/v under förra året och lärde mig mycket om träning och mig själv. I snitt sprang jag mellan 5-7 mil/v med några toppar på 9 mil.

Jag sprang i somras Stockholm marathon på 3:05 och slipade på mitt pb med drygt 40 min sedan året innan, senare på året smet jag under 3 för första gången med en 2:59 i Växjö.

 

I år har jag satt upp nya mål för året, där jag vill springa under 2:50 på maran, 1:20 på halvmara samt under 37 på milen. För att klara det, kommer min träning vara mer strukturerad än tidigare, och jag kommer köra en större mängd.

Den här delen på året, handlar enbart om att bygga en bra grund för året. Jag vill få in så många mil i benen som möjligt, oavsett fart med mycket tröskel och progressiva pass. Jag kör fortfarande ett intervalpass per vecka tillsammans med min klubb, men ser till att inte gå för hårt på dem så här tidigt på säsongen och istället försöka springa avslappnat. 

Såhär såg den senaste veckan ut för mig:

Måndag: FM - 8km

EM - 10km

Tisdag: FM - 1h cykel + 6km löpning

EM 5x800 (snittfart 3:40), total längd på pass 10km

Onsdag: FM - 80 min cykelintervaller

EM - 1h styrka + core

Torsdag: FM - 12km löpning

EM - 90 min cykel z2+z3

Fredag: FM - 10km löpning varav 20 min tröskel (3:55)

EM - 60 min cykel Z2 + 14km löpning 

Lördag: FM - 50 min cykelintervaller

EM - 14km löpning

Söndag: 9km löpning

Veckosummering: 95km löpning samt ca 150km cykling.

Det var en väldigt bra vecka, kände mig pigg och fräsch under alla passen. Nästa vecka kommer jag försöka komma över 100km löpning och försöka närma mig 200km cykel.

 

Expect great things!

/Oscar

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.