Varumärket som tappade bort sin hållbarhet

Den träningsklocka som nu följt med mig på 1 113 pass köpte jag i juli 2015. Ambit3 Peak Sapphire HR var då den bästa träningsklockan på marknaden. I de allra flesta avseenden är den, dryt 4 år senare, fortfarande det. Eller åtminstone den näst bästa och definitivt den bästa från sin tillverkare. Jag har genom åren rekommenderat, hjälpt vänner att beställa klockor, taggat tillverkaren i inlägg och på många sätt varit en frivillig ambassadör för varumärket. Fram tills nu. Detta inlägg skriver jag främst för att jag vet att det finns en grupp människor av okänd storlek som tror på mig och som till viss del vill göra som jag gör. Det är då hemskt viktigt för mig att berätta varför jag inte vill bidra till detta, trots att jag fortfarande tränar med min fantastiska Ambit (nedan kallad ”Ann-Britt”) på armen.

En näve pulsband

Pulsband är känslig elektronik som i mitt fall nästan dagligen utsätts för fukt och salter och ibland inte ens hinner torka mellan passen. Det är inte alls konstigt att man då och då behöver reparera eller rentav byta ut dem. Så är det hos alla tillverkare. Genom åren har jag samlat på mig en hög med pulsband till Ann-Britt. Ett att använda när det andra ligger i tvätten eller att sova med för att slippa gammel träningssvett i sängen. Ett annat som ersättning för ett krånglande pulsband när jag var utomlands och inte hade möjlighet att skicka in för reparation. Osv. I juni i år hade jag inte längre något pulsband som fungerade felfritt så jag tränade några månader utan pulsdata medan jag prokastrinerade inskickandet till service. Dittills hade jag alltid fått bra hjälp med att reparera såväl klockor som tillbehör. Ibland till en liten kostnad och ibland gratis, beroende på garantiomfattning och orsaker etc.

Ambit3 Peak Sapphire HR har funnits i fem år men är fortfarande bäst eller näst bäst på marknaden.

Ett "erbjudande" om att laga ett av mina pulsband...

An ”offer” you can’t accept

Men så kom ändå den dag då jag skickade dem till Finland på service. Efter 2-3 månader utan pulsdata började jag bli sugen på att se hur kroppen svarat på träningen och inte minst att kunna analysera sömnen igen. Någon vecka senare fick jag en rapport från felsökningen med tillhörande kostnadsförslag för reparationen. För ett av banden skulle det räcka att byta själva bältet samt sändarens batteri, vilket de ville ha 78.89 Euro för. De andra två var så pass fuktskadade att sändaren behövde bytas ut. Detta ville de ha 95.37 Euro för. Per styck.

Tillhörande fakta (ni får räkna själva):
– Att köpa ett nytt komplett pulsband kostar mellan 550 och 720 kronor beroende på var du köper det
– Ett bälte utan sändare kostar omkring 250 kronor att köpa nytt, hos den dyraste leverantören (tillverkarens egen webshop)
– Det dyraste CR2025-batteri jag hittar på nätet kostar cirka 50 kronor

De stulna pulsbanden

Att reparera mina pulsband skulle alltså kosta nästan 3000 kronor, vilket känns lite orimligt dyrt jämfört med att köpa nya för 1500-2000. Eftersom några av remmarna verkade fungera kändes det bättre att begära hem dem utan reparation. Håll i Er, nu börjar den sjuka delen av inlägget.

  • Tillverkaren ville ha 41.02 Euro STYCK för att skicka tillbaka pulsbanden I TRASIGT SKICK.
  • Sa jag att en ny rem kostar 250 kronor och ett nytt komplett pulsband kostar 550-720?
  • Det tredje alternativet jag fick var att ”återvinna” pulsbanden och bli erbjuden 20% rabatt på nya från tillverkarens webshop, där de kostar 11-45% mer än i övriga näthandeln.

Mina pulsband ligger alltså kvar hos Suunto och jag har fått 3 påminnelser om att välja alternativ. Men det kan de f-n göra själva.

Polar Vantage V HR är den bästa träningsklockan på marknaden.

Den borttappade hållbarheten

Amer Sports, som är samlingsnamnet för några varumärken inklusive ovan nämnda men ej namngivna klocktillverkare. De vill hemskt gärna, som de flesta andra, utge sig för att bry sig om såväl miljö som sina kunder. Nya som trogna. Men ser jag inte riktigt denna linje genom mina senaste erfarenheter. Sista tiden har jag läst på och forskat och frågat mig fram lite. Polar som just nu tillverkar den bästa träningsklockan på marknaden, Vantage V HR, har helt okej reparationspolicy än så länge. Även om de med all rätt har börjat ta betalt för att reparera klockor efter garantitiden. Den största bristen i den senaste generationen sportklockor är GPS-nogrannhet, så även hos Polar. Bäst var/är GPS-nogrannheten i Ambit3 och Polar V800, en nivå som vi kanske aldrig kommer nå igen? Men sedan något år tillbaka rekommenderar jag Polar Vantage V HR till alla som funderar på att byta sin eller skaffa en träningsklocka. Sedan några månader har jag blivit ännu mer övertygad. Men, kanske allra viktigast:

Innan du köper en ny pryl, fråga dig ”Behöver jag den här?”

Det var nog allt för denna gången,
Vi hörs om en kvart – fjorton da’r!

Inlägget Varumärket som tappade bort sin hållbarhet dök först upp på Trailrunning Sweden.

8 kommentarer till inlägget

Christer Bertel
1953 • Uddevalla
#1
29 oktober 2019 - 17:38
Hej Andreas!
Tack för ditt inlägg och att du delar med dig av dina erfarenheter av suuntos "filosofi"!
Min erfarenhet liknar inte din fullt ut. Jag har inte kommit så långt ännu med många av mina klockor att jag behövt betala för servicen. Endast batteribyte, på den tiden det inte var inbyggd GPS. Min gäller mer reparationspolicy/servicevänlighet.

Jag har liksom du varit ivrig och entusiastisk förespråkare för ett klockmärke, i mitt fall Polar sen början av 00-talet. Det är jag inte längre.

På den tiden servicen låg i Bromma,Stockholm gick all service,reparation mm med vändande post! "Raffe" var den som fixade det mesta utan problem.
För lite drygt ett år sedan fick jag problem med min Polar V800. Glad i hågen ringde jag Polars service och hamnade nu hos en okänd röst.

Personen förklarade att Polars kundsupport flyttat och numera låg i Athen!! Det var dit jag kommit.

För att avgöra hurvida och på vilket sätt klockan ev skulle servas var jag tvungen att ladda ner en service begäran på Polars hemsida. Den skulle då fyllas i noggrant med vad som krånglade,ID-nummer på klockan samt bifoga kvitto på inköpet av klockan. Därefter skulle jag få besked om garantin skulle gälla (klockan var då ca 3 månader gammal)
Efter,hör och häpna,TRE (3)dagar fick jag besked om att garantin gällde!
Nu skulle jag ladda ner adresslapp mm för att skicka klockan.
Adressen gick till ett transport företag i Malmö! Därifrån lastades klockan om för att gå till den nya reparationsverkstaden som numera ligger i NEDERLÄNDERNA!
Nu tog det ytterligare tid innan klockan kom tillbaka, ARTON(18)! dagar!!
Summa summarum tog det som tidigare gick med vändande post tog nu TJUGOEN (21) dagar!!! Jag upprepar TJUGOEN dagar.Smaka på den!

Så det där med god reparationspolicy från Polar ska du allt ta med en MYCKET stor nypa salt.
Ribban
1968 • Åkersberga
#2
29 oktober 2019 - 18:38
Tack för värdefull information, Andreas!
Att kunna få bra service när man har köpt en så pass dyr klocka som din är väl en självklarhet. Detta även när det gäller tillbehör och när garantin har gått ut. I servicen bör det ingå rimliga fraktkostnader. Vilken tur att jag sålde vidare min Ambit 3. Jag har nu gått tillbaka till Garmin och har ännu så länge bara upplevt bra service när jag har behövt det (trasigt pulsband) och inget snack om dyra fraktkostnader. Skäms Suunto!
Monica Carlsson
1971 • Partille
#3
29 oktober 2019 - 18:47
Jag har en friluftsklocka från Suunto, modellen heter Lumi och är dammodellen av Core, detta var på "tiden innan alla klockor hade GPS". Jag fick göra 3 reklamationer pga att höjdmätarens sensor är felplacerad på dammodellen, kontakt med svettig hud gör att hålet där sensorn sitter kloggar igen på nåt vis. Då, typ 2005-2010, var Suunto extremt välvilliga med sina reklamationer, både frakten till dem och tillbaka till mig stod de för. Bra att veta att det INTE verkar vara så längre, tack för att du delar dina erfarenheter!
1986 • Falkenberg
#4
29 oktober 2019 - 19:41
#1 OK. Jag har bara fått inblick i Polars service genom en bekant som driver sportbutik då jag inte ägt någon av deras klockor på väldigt länge. Enligt honom är Polar fortfarande vettigast men jag ska kolla det här med honom!
#2 Jag provade en Garminklocka ett tag och blev otroligt besviken på deras plattform samt att de, precis som Suunto, verkar vara mer måna om att följa trender än att utveckla träningsanalys. Polar vågar gå emot strömmen och fortsätta utveckla klockor för idrottare och inte för att skryta med på kontoret. Men jag ska titta lite närmre på det här med reparationerna då!
#3 ja det viktigaste budskapet jag ville få fram är: du som har en fungerande Suuntoklocka - njut så länge det varar och var jäkligt försiktig med att reparera efter garantitiden!
Petter Bogren
1967 • Danderyd
#5
30 oktober 2019 - 06:00
Förstår inte riktigt kopplingen mellan deras priser på pulsband, transporter etc och hållbarhet?

Jag hade en första generationens Ambit som jag verkligen gillade. Framförallt förmågan att visa korrekt tempo. Sen slutade knapparna att fungera. Köpte en Polar V800 helt i onödan. Pulsbandet funkade nog ca 10 ggr alltid med avbrott. Fick aldrig igång blåtand etc etc. sämsta klockan jag haft.

Nu har jag precis skaffat en Garmin 945 och än så länge gillar jag den skarpt.
1986 • Falkenberg
#6
30 oktober 2019 - 07:40
#5 nej det kanske var lite otydligt att det är bättre för planeten om vi lagar våra prylar än köper nya och att Suunto gör det orimligt dyrt att laga.

Ja Garmin verkar det ju vara många som gillar och deras klockor funkar ju finfint så länge man håller sig till de allra vanligaste sporterna och när man har lite andra prioriteringar än att utvecklas som idrottare :)
Petter Bogren
1967 • Danderyd
#7
30 oktober 2019 - 08:10
#6 Varför lagade du den inte då? ;-)
1986 • Falkenberg
#8
30 oktober 2019 - 16:34
#7 för att jag inte vet hur man gör och för att den redan var inskickad till Suunto när de tog ifrån mig valet.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.