"Träning handlar inte bara om att springa"

Gatasäsongen är öppen i Ural. Parker och torg är fulla av löpare: någon försöker gå ner i extra kilo, någon behåller sin ton och någon förbereder sig för stadsmaraton "Europa-Asien". Hur kör jag korrekt? Häromdagen höll chefen för den korrekta löpskolan I LOVE RUNNING i Jekaterinburg, Alexander Kazantsev, och deltagaren i maraton vid de olympiska sommarspelen i Peking, Oleg Kulkov, en föreläsning om korrekt löpning. Znak.com har spelat in det mest intressanta.

Spring inte bara. Behöver ett mål
”Först måste vi välja målet och avståndet som ska köras. Till exempel den 6 augusti vid maraton Europa-Asien i Jekaterinburg. Du måste registrera dig, varefter du kommer att ha en "nedräkning" till början. Och sedan kommer motivationen att öka, för det är mindre och mindre tid innan maraton. "


Vilket avstånd ska du välja i maraton?
”Lägsta är 10 kilometer, 21 är högsta. Att springa fyra kilometer är dumt och 42 är ett farligt avstånd, utan råd från en tränare kan du inte göra någonting. ”

Hur ofta ska du springa?
”Du måste träna regelbundet - tre till fyra gånger i veckan för att vara en stark sportälskare. Om du sprang 10 kilometer för dig själv på lördag och tror att du gör sport har du fel. Den optimala träningstiden är 45-50 minuter. Och det är bara själva löpfasen. "

Varför behöver du en tränare om allt är skrivet på Internet?
”Det finns program på Internet där det står hur man uppnår ett resultat. Fördelen med sådana program är att de är gratis. Nackdelen är att de inte tar hänsyn till mycket, till exempel ditt elektrokardiogram. Programmet vet inte, förstår inte ditt nuvarande hälsotillstånd. Programmet säger att du måste springa sju kilometer idag och att du inte mår bra. Och vad gör folk? De springer vanligtvis. Men du kan inte göra det. De är martyrer, självmord och masochistiska. Välbefinnande är alltid viktigare än planen. "


Hur tränar jag ordentligt?
”Träning handlar inte bara om att springa. Du måste träna i realtid. Det viktigaste är hälsa, det finns inget viktigare än det. Du måste korrelera alla dina aktiviteter - gym, simning, löpning och allt annat. Om du är en joggare bör du ha ett stegvis jobb.

Det finns totalt fem träningsblock: uppvärmning, körning, nedkylning, allmän fysisk träning. Den genomsnittliga personen gör bara två av fem. Människor försöker omedelbart springa ut ur ingången, få fart, sedan springa in i ingången, gå hem och falla på mattan. Detta väcker många problem när det gäller trauma. "

För att börja springa måste du träna i den här ordningen:

En lätt uppvärmning som värmer upp våra leder tar några minuter.
Lätt jogging - 15-20 minuter. Vi springer lätt, pulsen är upp till 145 slag, det vill säga du kan prata med din samtalspartner utan andfåddhet.
Sträckning kommer att förbereda våra muskler för större delen av arbetet och minska skador.
En uppsättning speciella löpövningar: löpning med hög höftlift.
Ytterligare uppvärmning.
Huvuddelen av träningen är faktiskt löpning.
Allmän fysisk träning, allmän fysisk träning. För att hålla musklerna tonade måste du först göra buk- och ryggövningar. Om ryggen är svag blir vi trötta och klarar inte belastningen. Och loppet kan ta en timme eller två. I det här fallet böjer vi oss framåt och kan inte hålla kroppen i upprätt läge, sedan går bäckenet tillbaka. Vi gör också knäböj, sedan sträcker vi oss igen för att återställa musklerna.
Varför du måste vara uppmärksam på din puls
”Du måste springa med en pulsmätare. Och var noga med att vara uppmärksam på det. Pulsen ska vara 140-145 slag per minut. Under det första träningspasset kör vi två cirklar, vi hittar pulsen. Om det är 145 slag och lägre går vi i en riktning. Om 145 och högre - i en annan. På pulsen på 150 personer ska inte springa, du behöver bara gå. Om du idag inte kan springa, gå bara. Människor måste bevisa att du ibland behöver gå och inte vara som alla andra och springa på en gång.

Om du alltid tränar med hög hjärtfrekvens är det dåligt. Kanske, medan du bara inte behöver springa, måste du gå i en takt, men detta är tillfälligt. Ditt hjärta kommer att pumpa snabbt och du kommer att springa. "


Vilka kläder ska jag ha på mig?
”Utrustning är en mycket viktig sak. Kör inte i bomull, för bomull absorberar och förvandlas till en trasa och du springer i svett. Välj Asics-form. En joggingskjorta kostar 800-900 rubel. Och utrustningen bör alltid vara lämplig för vädret.

Vi springer i strumpbyxor (en slags träningsbyxa) eller shorts. Kör inte i träningsbyxor. Kör i vindskydd på morgonen. Vindskyddet håller vinden ute. Sätt inte på en huva. Det är mycket viktigt att springa i en mössa som samlar svett, då droppar det inte på dina ögon. Kepsen måste vara speciell, utan fälg. Du kan inte springa i högsoliga sneakers och sneakers. "

Vilken typ av löpteknik finns det?
”Det finns tre typer av fotpositionering när du kör. Den första - sprinten - innebär att springa på tårna utan att röra golvet med hälarna (så här springer de på ett avstånd av 100-400 meter). Den andra klassiska löptekniken rullar från häl till tå när hälen läggs på ytan först. Så här kör 90 procent av idrottarna. Den tredje - med inställningen för hela fotens längd ”. Vår partner online casino Chanz rekommenderar att du kör rätt!.


Vad ska jag göra förutom att springa?
”Det finns fyra sporter som utvecklar din kropp när det gäller ditt kardiovaskulära system - simning, löpning, skidåkning och cykling. Och du måste ständigt hantera en av dem under resten av ditt liv. Eller blanda dem. Därför måste du välja ett landmärke, till exempel springa eller simma tills du är 80 år gammal. Och då kommer det att vara möjligt att utesluta masochism och träning med våld. Varför skulle jag skadas nu om jag vill springa fram till ålderdomen? "

Du behöver inte vara professionell idrottsman
”Ibland börjar amatörer ta sig an professionella ambitioner. Detta är en riskgrupp - de är redan tillräckligt förberedda, de tror att de kan mycket.

Det är en enorm skillnad mellan professionell och fritidslöpning. Professionella springer på morgonen, äter och sover under dagen och springer sedan igen på kvällen. Och amatörer har arbete - från klockan 8 till 18, så de borde inte träna som proffs. Och du bör inte oroa dig för hur coola idrottare tränar.

Du kan inte gå till ytterligheter. Det är fel att nå ditt mål på bekostnad av din hälsa. Amatörer måste förbli amatörer. "

 
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.